strona główna  artykuły obrazkikalendarium o co chodzi Tajniak
podpisy (protest) podpisy (dymisja) popierają protest Księga gości


 Artykuły:

po co istnieje radio
Radio dla wszystkich?
Okiem widza ... uchem słuchacza ...
list do Gazety Wyborczej
list otwarty (coutry)
Trójką do tyłu
Wywiad z M. Niedźwieckim
Chat z Pawłem Kostrzewą
list do Andrzeja Długosza
    odpowiedź E. Smolara
    odpowiedź J. Grochowskiej
list otwarty do Juliusza Brauna
list do Eugeniusza Smolara
Trójka dołowana
V reforma - dramat
stanowisko zarządu PR
    nasz komentarz
Rzeczpospolita - listy
Krzysztof Daukszewicz
do komisji KiŚP Sejmu RP
Antena - Zmiany na gorsze?
list do Andrzeja Długosza 2
list do Andrzeja Długosza 3
wywiad z Michałem Olszańskim
wywiad z E. Smolarem
do Pani Minister Skarbu
    odpowiedź z Ministerstwa
Przekrój: Trójka nie do pary
Witold Laskowski - wywiad
Komu publiczne radio?


5 : "3" Z nowym dyrektorem i Redaktorem Naczelnym Trójki Witoldem Laskowskim - rozmawia Ewa Bryćko

1. RL - W październiku 2001 roku objął Pan stanowisko Dyrektora i Redaktora Naczelnego Programu III Polskiego Radia, lubianego i najbardziej edukacyjno-intelektualnego programy radiowego. Wyjątkowo docenianego i słuchanego przez Polaków Radia. Jakie planuje Pan zmiany?

WL - Celem naszych działań jest stworzenie radia muzyczno - informacyjno - rozrywkowego adresowanego głównie do słuchaczy młodych, wykształconych lub zdobywających wykształcenie, otwartych, poszukujących i aktywnych. Określenie grupy docelowej było nieuniknione, ponieważ w obecnej sytuacji rynkowej nie można robić radia dla wszystkich. Jak wskazują badania realizowane przez wyspecjalizowane firmy doradcze istnieje ryzyko, że "radio dla wszystkich" byłoby radiem dla nikogo. Nasza oferta jest przy tym pomyślana w ten sposób, że z powodzeniem może zainteresować tzw. poboczne grupy celowe, a więc w tym przypadku zarówno słuchaczy najmłodszych (najlepszy przykład to audycja "Zagadkowa Niedziela") jak i najstarszych (niektóre pozycje muzyczne, audycje informacyjne i publicystyczne). Nadrzędnym, przyświecającym nam celem było zachowanie szczególnego charakteru "Trójki" traktowanej przez tradycyjnych, wiernych słuchaczy jako wyjątkowej, niepowtarzalnej oferty na rynku radiowym. "Szczególny charakter Trójki" traktujemy jako argument zatrzymujący przy nas obecnych słuchaczy i coś, co pozwoli na przyciągnięcie nowych. Wyjątkowość Trójki określa, naszym zdaniem, wyróżniająca się na tle innych stacji oferta muzyczna oraz zawartość słowna. Wyjątkowość Programu III to także szczególnego rodzaju emocjonalna więź łącząca słuchaczy powyżej trzydziestego toku życia ze stacją, która była ich pierwszym i jedynym radiem zaspokajającym niegdyś potrzeby cywilizacyjne w nie sprzyjającym wolnemu rozwojowi otoczeniu ustrojowym. Stąd bierze się m.in. popularność niektórych audycji o historycznych korzeniach (np. "Zapraszamy do "Trójki", "Powtórka z Rozrywki", "Lista przebojów Marka Niedźwieckiego"), Wyjątkowość "Trójki" to także kontakt ze słuchaczem. Nie tylko ten bezpośredni, telefoniczny, ale przede wszystkim intelektualny powodujący u słuchacza wrażenie, że program nie jest adresowany do wszystkich, tylko do niego i jemu podobnych, a więc ludzi mających - lub chcących mieć - niezależny stosunek do otaczającej rzeczywistości, z dystansem i humorem odnoszących się do najbardziej typowych zjawisk, trendów, mody itp. Można by to najkrócej określić inteligenckim charakterem "Trójki".

2. RL - Kogo Pan zwolnił lub zamierza zwolnić, aby zminimalizować koszty?

WL - W Trojce nie będzie kadrowej rewolucji, jedynie naturalna wymiana pracowników i współpracowników jak w każdej firmie. Oczywiście funkcjonujemy w warunkach wolnego rynku pracy i nie wykluczamy zatrudniania najlepszych dziennikarzy pracujących dotychczas w innych mediach. Ale generalnie stawiamy na swoich, bo Trojka zawsze słynęła z profesjonalizmu tworzących ja ludzi.

3. RL - Krąży obiegowa opinia, ze Trojka ma zatracić swoje wartości programowe, a stać się typowo komercyjnym radiem.

WL - Trojka nic nie straci. Po prostu to, co najlepsze w naszej stacji będziemy teraz podawać w nowoczesnej formule, dostosowując nasza ofertę programowa do sposobu słuchania radia w zmieniających się warunkach cywilizacyjnych. Od komercyjnych stacji odróżniać nas będzie to co zawsze, a wiec bogata oferta muzyczna zawierająca nie tylko przeboje, ale również muzykę alternatywna, jazz itp., tradycyjne formy radiowe nieobecne u konkurencji, np. reportaż, kabaret, publicystyka kulturalna, debaty antenowe z udziałem słuchaczy. Najkrócej rzecz ujmując Trojka poza tym, ze będzie świetnie grała, zaoferuje też słuchaczom dużo ciekawego słowa.

4. RL - Kogo Pan uważa za autorytet i osobowość radiową w Polsce?

WL - Badania rynku radiowego w sposób jednoznaczny wskazują na jedno nazwisko. Najbardziej znana przez polskich słuchaczy osobowość radiowa to Marek Niedźwiecki, potem jest długa przerwa i pozostali, a i tak większość z nich to ludzie tworzący "Trójkę". Najważniejsze pasma stacji w nowej ramówce prowadzić będą tylko znani, lubiani i podziwiani prezenterzy - Piotr Baron, Artur Orzech, Marcin Kydryński, Kuba Strzyczkowski... nie mogę się zagalopować, bo musiałbym wymienić znaczną część załogi.

5. RL - 1 kwietnia "Trójka" będzie obchodziła swoje 40-lecie. Jak będzie uczczony ten jubileusz i jakie planuje Pan imprezy?

Te plany na razie utrzymujemy w tajemnicy, ale mogę powiedzieć, że szykujemy wiele niespodzianek, m.in. specjalne płyty, koncerty, gale, konkursy itp.