strona główna  artykuły obrazkikalendarium o co chodzi Tajniak
podpisy (protest) podpisy (dymisja) popierają protest Księga gości


 Czytaj też:

Artykuły - spis



Trzeci czyli Trójka

Press - maj 2002

Grzegorz Miecugow ma zakaz wchodzenia do budynku Programu III Polskiego Radia - zdecydował Witold Laskowski, dyrektor i redaktor naczelny stacji. To efekt tekstu opublikowanego 20 kwietnia w "Polityce", w którym Miecugow zanegował wprowadzane przez obecną dyrekcję Trójki zmiany programowe, uznając, że powinna zostać radiem niszowym. W artykule "Ich Trójka" Miecugow napisał m.in.: "Trójka staje się amatorska po 40 latach istnienia! (...) Dziś nie odróżniam mojej Trójki od radia Las Vegas z Ciechocinka. Takie samo blebanie na antenie, konkursy na poziomie telewizyjnego audiotele i muzyka taka sama jak wszędzie, czyli byle jaka, byle z playlisty". - Zaatakował radio w sposób obrzydliwy, Napisał między innymi, że od kilku miesięcy słuchalność Trójki spada, co jest niezgodne z prawdą, bo pozostaje na niezmienionym poziomie. Miecugow może wejść do Trójki na podstawie przepustki podpisanej przez jednego z dyrektorów lub na polecenie zarządu. Generalnie budynek stacji jest obiektem zamkniętym i chronionym, do którego wpuszczani są pracownicy, współpracownicy, goście i przyjaciele. A tak się składa, że Miecugow nie należy do żadnej z tych kategorii - wyjaśnia swoją decyzję Witold Laskowski.

Według niego Trójka odradza się po 12 latach błędów i zaniechań. - Od pięciu miesięcy nad nowym kształtem anteny pracuje zespół profesjonalistów. Po uporządkowaniu całego bałaganu wprowadzamy całkiem nowy produkt - mówi. Trójka chce dotrzeć do słuchaczy w wieku 25-49 lat, z wykształceniem co najmniej średnim, mieszkańców średnich i dużych miast. Obecnie jej udział w rynku ogólnopolskim wynosi 4,7 % (I-II 2002, SMG/KRC Poland Media). Dyrekcja zakłada wzrost do 6 proc. do końca roku.

Nową ramówkę wprowadzono 22 kwietnia. Na przykład poranne audycje zaczynają się wcześniej, o 4 rano (dotychczas o 6) programem Piotra Łodeja "Trójka budzi ludzi"; w paśmie przedpołudniowym nowością jest prowadzony przez Wojciecha Malajkata i Zbigniewa Zamachowskiego konkurs "Moja pierwsza piosenka"; w piątki wieczorem pojawił się program "Świat na topie" prezentujący przegląd światowych list przebojów. Zmieniono też ramówkę weekendową. W sobotnie wieczory w "Muzycznej Poczcie UKF" nadawane są piosenki zamówione wcześniej przez słuchaczy.

Swój nowy autorski program "Mann & Woman" Wojciech Mann miał prowadzić z Manuelą Gretkowską, lecz po pierwszym odcinku zastąpiła ją Katarzyna Grochola. Biuro Programowe Polskiego Radia uznało zachowanie Gretkowskiej na antenie za występek obyczajowy, stwierdzając, że audycja "wyraźnie naruszała regulamin kwalifikowania, rozpowszechniania i sposobu zapowiadania audycji lub innych przekazów, które mogą zagrażać moralnemu lub fizycznemu rozwojowi niepełnoletnich". - Manueli Gretkowskiej nie odpowiadają ograniczenia w prezentowaniu własnych poglądów, a wynikające z zasad panujących w Polskim Radiu i mediach publicznych - oświadcza dyrektor Laskowski.

Wraz ze zmianą ramówki zmieniono wizerunek i oprawę muzyczną stacji. Nowe dżingle promują hasło "Trójka Twoje pierwsze radio". - Gdy kilkanaście lat temu zaczynaliśmy słuchać radia, Trójka była dla nas pierwszą stacją. Chcemy, by teraz była taką dla młodych słuchaczy - wyjaśnia przekaz hasła Michał banach, odpowiedzialny za promocję i finanse Programu III Polskiego Radia. Jednak nowe dżingle odbiegają poziomem od tych w innych stacjach ogólnopolskich. - Jeżeli ktoś przeanalizuje je pod względem muzycznym, to się okaże, że nie odbiegają od rynku, a wręcz przeciwnie: przewyższają inne. Dżingiel, jak każdy utwór muzyczny, to rzecz gustu - uważa dyrektor Laskowski.

Rozgłośnia zaczęła używać tylko nazwy Trójka. Dziennikarzom nie wolno mówić "Program III". Przypominają im o tym wywieszone na korytarzach kartki: "Prowadzący audycje, nazywamy się Trójka, i takiej nazwy używamy". - To zabieg marketingowy. Nie możemy używać na antenie kilku różnych nazw, bo to osłabia markę stacji. Trójka jest brandem tej rozgłośni. Z nazwy Program III nie możemy zupełnie zrezygnować, bo jesteśmy jednym z czterech programów Polskiego Radia, częścią korporacji - wyjaśnia Witold Laskowski. W logo nadal widnieje nazwa Program III Polskiego Radia, ale zostanie ono również zmienione.

Beata Goczał





Radio Track (SMG/KRC Poland Media SA: styczeń-marzec 2002) RMF-FM - 21.3%, Radio Zet - 18.3%, PR 1 - 17.1%, PR 3 - 4.9%, Radio Maryja - 3.7%